Francisco de Goya

Datos Generales
Cronología
Ca. 1797 - 1798
Ubicación
The Prado National Museum. Madrid, Madrid, Spain
Dimensiones
200 x 146 mm
Técnica y soporte
Reconocimiento de la autoría de Goya
Documented work
Titular
El Prado National Museum
Ficha: realización/revisión
01 Dec 2010 / 26 Jun 2023
Inventario
(D. 4237)
Inscripciones

41 (in pencil. recto. lower left-hand corner)

Historia

On the origin of this and other preparatory drawings for The Caprices, see the commentary on the first of them, corresponding to Caprice number 1 (Francisco de Goya y Lucientes, painter), and on the one corresponding to Caprice 3 (The bogeyman is Coming).

Line of provenance of this drawing: Javier Goya; Mariano Goya, 1854; Valentín Carderera, ca. 1861; Mariano Carderera, 1880; Prado Museum, 1886.

Análisis artístico

The sketch we are dealing with here is a preparation for engraving no. 23. Those Powders from the series of The Caprices, although it has stronger analogies with the only proof of state preserved in the Bibliothèque Nationale de France in Paris than with the print.

In the engraving, Goya thought it appropriate to slightly elevate the pulpit on which the inquisitor who reads him the charges stands. In this way he creates a confrontation between the inquisitor and the prisoner who, in both the print and the drawing, has the same posture and is dressed in the same way.

Exposiciones
  • Los dibujos de Goya
    Museo Provincial de Zaragoza
    Zaragoza
    1978
    exhibition organized by Museo Provincial de Zaragoza, Ministerio de Cultura and Ayuntamiento de Zaragoza, exhibition guide written by Miguel Beltrán Lloris and Micaela Pérez Sáenz. October 1978
  • Goya. La década de Los Caprichos
    Madrid
    1992
    organized by Real Academia de Bellas Artes de San Fernando sponsored by Fundación Central Hispano, Madrid, consultant editor Nigel Glendinnig. From October 26th 1992 to January 10th 1993
Bibliografía
  • D'ACHIARDI, Pierre
    Bibliography']['number
    Roma D.Anderson: Editeur
    1908
    p. 22, n. 23
  • SÁNCHEZ CANTÓN, Francisco Javier
    Los Caprichos de Goya y sus dibujos preparatorios
    Bibliography']['number
    BarcelonaInstituto Amatller de Arte Hispánico
    1949
    p. 79
  • LÓPEZ-REY, José
    Goya’s Caprichos. Beauty, Reason and Caricature
    Bibliography']['number
    Nueva JerseyPrinceton University Press
    1953
    p. 194, fig.132
  • SÁNCHEZ CANTÓN. Francisco Javier
    Bibliography']['number
    MadridMuseo del Prado
    1954
    n. 40b
  • CASARIEGO, Rafael
    Goya. Los Caprichos. Colección de ochenta y cinco estampas en las que se fustigan errores y vicios humanos
    Bibliography']['number
    MadridEdiciones de Arte y Bibliofilia
    1966
    cat. 23
  • GASSIER, Pierre y WILSON, Juliet
    Vie et ouvre de Francisco de Goya
    Bibliography']['number
    ParísOffice du livre
    1970
    p. 185, cat. 615
  • GASSIER, Pierre
    Dibujos de Goya, 2 vols
    Bibliography']['number
    BarcelonaNoguer
    1975
    p. 121, cat. 84
  • LAFUENTE FERRARI, Enrique
    Los Caprichos de Goya
    col. Serie punto y línea
    Bibliography']['number
    BarcelonaGustavo Gili
    1977
    p.36
  • LAFUENTE FERRARI, Enrique
    El mundo de Goya en sus dibujos
    Bibliography']['number
    MadridUrbión
    1979
    pp. 79-81
  • WILSON-BAREU, Juliet
    Bibliography']['number
    MadridReal Academia de Bellas Artes de San Fernando
    1992
    p.160-163, cat. 93
  • MENA, Manuela B. y WILSON-BAREAU, Juliet (comisarias)
    Goya. El capricho y la invención. Cuadros de gabinete, bocetos y miniaturas
    Bibliography']['number
    MadridMuseo del Prado
    1993
    p. 318, fig. 208
  • BLAS BENITO, Javier, MATILLA RODRÍGUEZ, José Manuel y MEDRANO, José Miguel
    El libro de los caprichos: dos siglos de interpretaciones (1799-1999). Catálogo de los dibujos, pruebas de estado, láminas de cobre y estampas de la primera edición
    Bibliography']['number
    MadridMuseo Nacional del Prado
    1999
    p. 157
  • Bibliography']['number
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.