Francisco de Goya

La reina María Luisa a caballo (estudio preparatorio)

Clasificación
La reina María Luisa a caballo (estudio preparatorio)
Datos Generales
Cronología
1799
Ubicación
Private collection
Dimensiones
63 x 52 cm
Técnica y soporte
Oil on canvas
Reconocimiento de la autoría de Goya
Undisputed work
Titular
Private collection
Ficha: realización/revisión
12 Jun 2010 / 23 Nov 2011
Historia

In 1920, this work was sold at auction together with the Bardac collection at the Petit Gallery, Paris. It belonged to the Wildenstein collection in New York.

Análisis artístico

This is probably a preparatory study for the finished portrait. María Luisa de Parma's head is here covered with a hat and is facing the viewer, with a slight smile on her face.

Thanks to the queen's correspondence with Manuel Godoy, we know that Goya worked on this sketch between the 5th and the 9th of October, and that in order to achieve the right angle for what was to be an equestrian portrait the queen posed for the artist "...perched on a platform five or six steps up... wearing hat, scarf and cloth dress...".

Exposiciones
  • Les chefs-d’œuvre du Musée du Prado
    Musée d’Art et d’Histoire
    Geneva
    1939
    consultant editors Fernando Álvarez de Sotomayor y Pedro Muguruza Otaño. From June to September 1939
Bibliografía
  • Vie et ouvre de Francisco de Goya
    Juliet Wilson and Pierre Gassier
    p. 196, cat. 778
    1970
    Office du livre
  • Goya, 1746 – 1828. Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, 4 vols.
    José Gudiol
    vol. I, p. 309, cat. 423
    1970
    Polígrafa
  • Las parejas reales de Goya. Retratos de Carlos IV y María Luisa de Parma
    José Luis Morales Y Marín
    cat. 37, p. 46
    1997
    Real Academia de Nobles y Bellas Artes de San Luis
Enlaces externos
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.