Francisco de Goya

The Burial of Christ (El Entierro de Cristo)

Clasificación
The Burial of Christ (El Entierro de Cristo)
Datos Generales
Cronología
Ca. 1771 - 1772
Ubicación
Lázaro Galdiano Museum, Madrid, Spain
Dimensiones
155 x 112 cm
Técnica y soporte
Oil mural painting transferred to canvas
Reconocimiento de la autoría de Goya
Attributed work
Titular
Lázaro Galdiano Foundation
Ficha: realización/revisión
06 Oct 2010 / 28 Jul 2017
Inventario
389 (2003)
Historia

The painting, which had been transferred to canvas, was acquired by José Lázaro Galdiano in the same year and features in the inventory of the Lázaro Galdiano Museum drawn up in 1949-50 by Emilio Camps Cazorla.

For further information see The Dream of Saint Joseph.

Análisis artístico

The scene takes place in the entrance to a cave and features two angels who have taken Christ down from the cross and are holding his body on the shroud. In the lower left-hand section of the painting we can see Mary Magdalene on her knees anointing Christ's feet. In the middle ground, the sorrowful Virgin holds her head in her hand and Saint John prays, his eyes turned heavenwards. In the lower right-hand corner there is a basket and cloth, and next to them the sign that had been fixed to the cross and the nails used in the crucifixion.

The depiction of the body of Christ being buried by angels as opposed to by Joseph of Arimathea and Nicodemus has a historical tradition in Italian painting of the 16th century.

The composition is copied with some variations from an original work by the French painter Simón Vouet (1590-1649) produced for Dominique Seguiré, Grand Almoner to the King and Bishop of Meaux, to decorate the chapel of his Bishop's Palace. Goya's work is based on a 1641 print by Pierre Daret.

For further information see The Dream of Saint Joseph.

Conservación

The work underwent restoration work in 1960; however, it was not correctly treated during this process and had to be restored once more in 2003 due to delamination. Its current state is so fragile that it is considered inadvisable to move the work.

Exposiciones
  • Exposición de obras de Goya y de objetos que recuerdan las manufacturas artísticas de su época
    Museo de Zaragoza
    Zaragoza
    1928
    organized by la Real Academia de Nobles y Bellas Artes de San Luis in collaboration with the Junta del Patronato del Museo Provincial. April 1928
Bibliografía
  • Pinturas de Goya (inéditas) en el palacio de los condes de Sobradiel de Zaragoza
    Boletín de la Sociedad Española de Excursiones
    Ricardo del Arco
    pp.124-131
    XXIII
    1915
  • Goya pintor religioso. (Precedentes italianos y franceses)
    Revista de Ideas Estéticas
    Francisco Javier Sánchez Cantón
    pp. 277-306
    IV, 15-16
    1946
  • Cuadros de Goya en el Museo Lázaro,
    Seminario de Arte Aragonés
    José Camón Aznar
    p. 3
    t. IV
    1952
  • “Anotaciones al Goya joven”
    Paragone
    José Milicua
    pp. 5-28
    V
    1954
  • Les peintures de Goya dans la chapelle du palais des Comtes de Sobradiel à Saragosse
    Revue des Arts
    Valentín de (comisario) Sambricio
    pp. 215-222
    1954
  • Vie et ouvre de Francisco de Goya
    Juliet Wilson and Pierre Gassier
    pp. 81, cat. 12
    1970
    Office du livre
  • Goya, 1746 – 1828. Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, 4 vols.
    José Gudiol
    vol. I, p. 238, cat. 19
    1970
    Polígrafa
  • Goya en Aragón
    Federico Torralba Soriano
    p. 20
    1970
    Editorial Everest
  • Goya en Zaragoza
    Antonio Beltrán
    pp. 37-46
    1971
    Ayuntamiento de Zaragoza (Talleres gráficos de Octavio y Félez)
  • Los maravillosos Goyas del Museo Lázaro
    Goya
    Jeannine Baticle
    pp. 5-9
    nº 193-195
    1986
  • Goya. Pintor religioso
    José Luis Morales Y Marín
    pp. 70 y ss.
    1990
    Diputación General de Aragón
  • Datos inéditos y precisiones iconográficas y estilísticas sobre las pinturas que decoraban el oratorio del palacio de los condes de Sobradiel en Zaragoza, originales de Francisco de Goya
    Archivo Español de Arte
    José Luis Morales Y Marín
    pp. 59-67
    249
    1990
  • Goya y Aragón. Familia, amistades y encargos artísticos
    Arturo Ansón Navarro
    pp. 94-98
    num. 10
    1995
    Caja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón
    Col. Mariano de Pano y Ruata
  • Goya en la Fundación Lázaro Galdiano
    Mariana Cano Cuesta
    pp. 67-73, nº. 1
    1999
    Fundación Lázaro Galdiano
  • Goya y el Palacio de Sobradiel
    Juan Carlos (comisario) Lozano López
    passim. (esp. pp. 240-243)
    2006-2007
    Gobierno de Aragón, Dpto. de Educación, Cultura y Deporte
  • Goya y Zaragoza (1746-1775). Sus raíces aragonesas
    Manuela B. Mena Marqués and VVAA
    pp. 63-66
    2015
    Fundación Goya en Aragón, Ibercaja y Gobierno de Aragón
Enlaces externos
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.