Francisco de Goya

Datos Generales
Cronología
Ca. 1771 - 1773
Ubicación
Unknown location
Dimensiones
130 x 88 cm
Técnica y soporte
Oil mural painting transferred to canvas
Reconocimiento de la autoría de Goya
Attributed work
Ficha: realización/revisión
06 Oct 2010 / 28 Jul 2017
Historia

The painting, which had been transferred to canvas, passed to the collection of the Count Alessandro Contini-Bonacossi of Florence, very probably via the London gallery of Thomas Harris. The work is listed in the catalogue of the Caponi Palace and the inventory of the Villa Vittoria in Florence where it was exhibited in the Goya room. However, it did not form part of the Contini-Bonacossi donation to the Italian state in 1969 currently on display in the Uffizi Museum. Its current location is unknown.

For further information see The Dream of Saint Joseph.

Análisis artístico

According to a written description by Ricardo del Arco (1915), this painting was located on the right-hand wall of the oratory opposite The Drean of Saint Joseph (El sueño de San José).

The scene represents the visit of the Virgin Mary to her cousin, Saint Elizabeth. Elizabeth is shown on the left receiving the Virgin before a building. She has her left arm on Mary's shoulder, her right hand taking Mary's hand. Mary touches her pregnant belly with her free hand. Zechariah watches the scene from the middle ground.

The composition is based on an original work by Carlo Maratta (1625-1713) produced around 1661-64 for the Chigi Chapel of Siena Cathedral. The artist himself produced a copy of the work in print form which served as a model for many artists.

Exposiciones
  • Exposición y venta de los cuadros, esculturas, grabados y otros objetos artísticos de la Casa Duca
    Palacio de la Industria y de las Artes
    Madrid
    1896
    1896
Bibliografía
  • Pinturas de Goya (inéditas) en el palacio de los condes de Sobradiel de Zaragoza
    Boletín de la Sociedad Española de Excursiones
    Ricardo del Arco
    pp.124-131
    XXIII
    1915
  • Vie et ouvre de Francisco de Goya
    Juliet Wilson and Pierre Gassier
    pp. 81, cat. 11
    1970
    Office du livre
  • Goya, 1746 – 1828. Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, 4 vols.
    José Gudiol
    vol. I, p. 238, cat. 18
    1970
    Polígrafa
  • Goya en Aragón
    Federico Torralba Soriano
    p. 20
    1970
    Editorial Everest
  • Goya en Zaragoza
    Antonio Beltrán
    pp. 37-46
    1971
    Ayuntamiento de Zaragoza (Talleres gráficos de Octavio y Félez)
  • Goya. Pintor religioso
    José Luis Morales Y Marín
    pp. 70 y ss.
    1990
    Diputación General de Aragón
  • Datos inéditos y precisiones iconográficas y estilísticas sobre las pinturas que decoraban el oratorio del palacio de los condes de Sobradiel en Zaragoza, originales de Francisco de Goya
    Archivo Español de Arte
    José Luis Morales Y Marín
    pp. 59-67
    249
    1990
  • Goya y Aragón. Familia, amistades y encargos artísticos
    Arturo Ansón Navarro
    pp. 94-98
    num. 10
    1995
    Caja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón
    Col. Mariano de Pano y Ruata
  • Goya y el Palacio de Sobradiel
    Juan Carlos (comisario) Lozano López
    passim.
    2006-2007
    Gobierno de Aragón, Dpto. de Educación, Cultura y Deporte
  • Goya y Zaragoza (1746-1775). Sus raíces aragonesas
    Manuela B. Mena Marqués and VVAA
    pp. 63-66
    2015
    Fundación Goya en Aragón, Ibercaja y Gobierno de Aragón
Enlaces externos
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.