Francisco de Goya

Presentation of Jesus at the Temple and the Purification of the Virgin (La presentación del Niño Jesús en el templo y purificación de María)

Clasificación
Presentation of Jesus at the Temple and the Purification of the Virgin (La presentación del Niño Jesús en el templo y purificación de María)
Datos Generales
Cronología
Ca. 1774
Ubicación
Church of the Monastery of Aula Dei, Zaragoza, Spain
Dimensiones
306 x 520 cm
Técnica y soporte
Oil on plaster
Reconocimiento de la autoría de Goya
Documented work
Titular
Instituto Chemin Neuf
Ficha: realización/revisión
07 Oct 2010 / 11 Aug 2017
Análisis artístico

Located on the left-hand side of the presbytery, this work occupies a smaller space than the other paintings. Nevertheless, it repeats the same compositional pattern, with a central group that dominates the scene highlighted with lighter, more vivid coloured clothing and more light, which in this case emanates from the Christ Child pictured naked in the Virgin's arms at the centre of the scene. Mary is on her knees passing her son to the Hebrew priest who extends his arms to take the child. Saint Joseph stands behind the Virgin - as always in the middle ground - wearing a yellow cloak. Behind the priest, half hidden by her robes, there is an old woman with a white headdress who can be identifiable as a prophetess.

The rest of the figures seem to be observing the action of the main group from the shadows in the background, which is framed by great drapes and simple, very linear architectural elements. A great stone font half covered with cloths occupies a sizable part of the space on the right-hand side of the painting.

See Revelation to Saint Joachim and Saint Anne for a history of the complete set of works housed in this church.

Conservación

Restauradas por Carlos Barboza y Teresa Grasa entre 1978 y 1979.

Restaurada por el Gobierno de Aragón entre 2009 y 2011: se hizo un estudio del estado de conservación, limpieza, consolidación, eliminación de sales, análisis y estudios ambientales, eliminación de elementos nocivos para la película pictórica, saneamiento y restauración de grietas, restauración de marcos y dotación de una iluminación apropiada.

Bibliografía
  • Goya, su tiempo, su vida, sus obras
    Conde De La Viñaza
    p. 462
    1887
    Tipografía de Manuel G. Hernández, Impresor de la Real Casa
  • Vie et ouvre de Francisco de Goya
    Juliet Wilson and Pierre Gassier
    pp. 39-41 (il.), cat. 42-48
    1970
    Office du livre
  • Goya, 1746 – 1828. Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, 4 vols.
    José Gudiol
    vol. I, pp. 241-242
    1970
    Polígrafa
  • Las pinturas de Goya en la Cartuja de Nuestra Señora de Aula-Dei
    Julián Gállego
    1975
    Mutua de Accidentes de Zaragoza
  • Sobre los documentos conservados en la cartuja de Aula Dei
    Seminario de Arte Aragonés
    Basilio Betencur
    pp. 119-122
    XXXII
    1980
  • Goya y Aragón. Familia, amistades y encargos artísticos
    Arturo Ansón Navarro
    pp. 107-118 (il.)
    num. 10
    1995
    Caja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón
    Col. Mariano de Pano y Ruata
  • Las pinturas murales de Goya en Aragón
    Federico Torralba Soriano
    pp. 39-47
    1996
    Gobierno de Aragón y Electa España
  • Las pinturas murales de Goya en la cartuja de Aula Dei
    Gonzalo M. Borrás Gualis
    vol. II, pp.123-137
    2008
    Fundación Goya en Aragón y Turner
  • Goya antes del viaje a Madrid (1746-1774)
    Gonzalo M. Borrás Gualis
    pp. 315-336
    2010
    Galaxia Gutenberg/Círculo de Lectores y Fundación Amigos del Museo del Prado
Enlaces externos
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.