Francisco de Goya

Birth of the Virgin Mary (El nacimiento de la Virgen María)

Clasificación
Birth of the Virgin Mary (El nacimiento de la Virgen María)
Datos Generales
Cronología
Ca. 1774
Ubicación
Church of the Monastery of Aula Dei, Zaragoza, Spain
Dimensiones
306 x 790 cm
Técnica y soporte
Oil on plaster
Reconocimiento de la autoría de Goya
Documented work
Titular
Instituto Chemin Neuf
Ficha: realización/revisión
07 Oct 2010 / 14 Apr 2021
Análisis artístico

The scene, divided into three sections, focuses on a main group of figures within the composition: the women who care for the newborn Mary. A ray of light beams down on her from the emblem that represents her depicted above, which is held by two small angels that float on a mass of clouds. The light reinforces the importance of the main figures, also emphasised by a brighter, more vivid colour scheme: their clothing is executed predominantly in yellows and blues. Next to the group of women and set slightly further back from the foreground we can see Saint Joachim leaning on a staff and clothed in a red ochre cloak. Behind him is another figure shown at half-length in the lower section of the composition.

The scene takes place under a kind of shelter. On the left and in the open air there is a group of men carrying rods who seem to be chatting or watching over their animals, unaware of the main event taking place in the painting. This section was in a very bad state of conservation until it underwent restoration work in 1978-79.

On the right we can see another group of figures: Saint Anne on her bed accompanied by the women who attend to her needs. The original paintwork by Goya was lost in its entirety from this section, and the current work was carried out by the Buffet brothers.

See Revelation to Saint Joachim and Saint Anne. for a history of the complete set of works housed in this church.

Conservación

Restauradas por Carlos Barboza y Teresa Grasa entre 1978 y 1979.

Restaurada por el Gobierno de Aragón entre 2009 y 2011: se hizo un estudio del estado de conservación, limpieza, consolidación, eliminación de sales, análisis y estudios ambientales, eliminación de elementos nocivos para la película pictórica, saneamiento y restauración de grietas, restauración de marcos y dotación de una iluminación apropiada.

Bibliografía
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    MadridTipografía de Manuel G. Hernández, Impresor de la Real Casa
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    pp. 39-41 (il.), cat. 42-48
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  • Julián Gállego
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    ZaragozaMutua de Accidentes de Zaragoza
    1975
  • Basilio Betencur
    Sobre los documentos conservados en la cartuja de Aula Dei
    Seminario de Arte AragonésXXXII
    Zaragoza
    1980
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  • ANSÓN NAVARRO, Arturo
    Goya y Aragón. Familia, amistades y encargos artísticos
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  • Federico Torralba Soriano
    Las pinturas murales de Goya en Aragón
    MadridGobierno de Aragón y Electa España
    1996
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  • Gonzalo M. Borrás Gualis
    Las pinturas murales de Goya en la cartuja de Aula Dei
    Fundación Goya en Aragón y Turner
    2008
    vol. II, pp.123-137
  • Gonzalo M. Borrás Gualis
    Goya antes del viaje a Madrid (1746-1774)
    BarcelonaGalaxia Gutenberg/Círculo de Lectores y Fundación Amigos del Museo del Prado
    2010
    pp. 315-336
Ficha en SAAC

Los Sistemas Aumentativos y Alternativos de Comunicación (SAAC) son formas de expresión distintas al lenguaje hablado, que tienen como objetivo aumentar (aumentativos) y/o compensar (alternativos) las dificultades de comunicación y lenguaje de muchas personas con discapacidad. Más info: Arasaac

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