Francisco de Goya

Marriage of the Virgin (Los desposorios de la Virgen)

Clasificación
Marriage of the Virgin (Los desposorios de la Virgen)
Datos Generales
Cronología
Ca. 1774
Ubicación
Church of the Monastery of Aula Dei, Zaragoza, Spain
Dimensiones
306 x 790 cm
Técnica y soporte
Oil on plaster
Reconocimiento de la autoría de Goya
Documented work
Titular
Instituto Chemin Neuf
Ficha: realización/revisión
07 Oct 2010 / 01 Aug 2017
Análisis artístico

Once again, the composition is centred on a large group of figures who are the main characters in the scene: in this case, Mary and Joseph are shown standing on a short staircase before a Hebrew priest, holding hands in the act of marriage. Mary is wearing a blue cloak and mauve tunic, while Joseph is dressed in a tunic of the same colour but with an ochre-coloured cloak. As the main figures in the scene, they are highlighted with more vivid colours and light, as is the woman who is depicted in a blue cloak and golden tunic who stands behind the Virgin, turning her face to talk to another woman in the middle ground.

The scene is completed by two women and two men who observe the events or talk amongst themselves, as well as two children on the left-hand side, one in the foreground with his back to us, who are playing on the staircase. The setting is an architectural space framed by some impressive red drapes gathered back at the top of the painting.

Further to the left we can see a semi-circular arch which opens the composition out onto a cloudy grey sky and a small group of sketched figures. On the right-hand side, Goya's original paintings were lost almost in their entirety: the group of men that complete the scene and the surrounding architecture of the ionic order that also allows us to see the sky in the background are the work of the Buffet brothers.

See Revelation to Saint Joachim and Saint Anne for a history of the complete set of works housed in this church.

Conservación

Restauradas por Carlos Barboza y Teresa Grasa entre 1978 y 1979.

Restaurada por el Gobierno de Aragón entre 2009 y 2011: se hizo un estudio del estado de conservación, limpieza, consolidación, eliminación de sales, análisis y estudios ambientales, eliminación de elementos nocivos para la película pictórica, saneamiento y restauración de grietas, restauración de marcos y dotación de una iluminación apropiada.

Bibliografía
  • Goya, su tiempo, su vida, sus obras
    Conde De La Viñaza
    p. 462
    1887
    Tipografía de Manuel G. Hernández, Impresor de la Real Casa
  • Vie et ouvre de Francisco de Goya
    Juliet Wilson and Pierre Gassier
    pp. 39-41 (il.), cat. 42-48
    1970
    Office du livre
  • Goya, 1746 – 1828. Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, 4 vols.
    José Gudiol
    vol. I, pp. 241-242
    1970
    Polígrafa
  • Las pinturas de Goya en la Cartuja de Nuestra Señora de Aula-Dei
    Julián Gállego
    1975
    Mutua de Accidentes de Zaragoza
  • Sobre los documentos conservados en la cartuja de Aula Dei
    Seminario de Arte Aragonés
    Basilio Betencur
    pp. 119-122
    XXXII
    1980
  • Goya y Aragón. Familia, amistades y encargos artísticos
    Arturo Ansón Navarro
    pp. 107-118 (il.)
    num. 10
    1995
    Caja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón
    Col. Mariano de Pano y Ruata
  • Las pinturas murales de Goya en Aragón
    Federico Torralba Soriano
    1996
    Gobierno de Aragón y Electa España
  • Las pinturas murales de Goya en la cartuja de Aula Dei
    Gonzalo M. Borrás Gualis
    vol. II, pp.123-137
    2008
    Fundación Goya en Aragón y Turner
  • Goya antes del viaje a Madrid (1746-1774)
    Gonzalo M. Borrás Gualis
    pp. 315-336
    2010
    Galaxia Gutenberg/Círculo de Lectores y Fundación Amigos del Museo del Prado
Enlaces externos
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.