Francisco de Goya

Marriage of the Virgin (Los desposorios de la Virgen)

Clasificación
Marriage of the Virgin (Los desposorios de la Virgen)
Datos Generales
Cronología
Ca. 1774
Ubicación
Church of the Monastery of Aula Dei, Zaragoza, Spain
Dimensiones
306 x 790 cm
Técnica y soporte
Oil on plaster
Reconocimiento de la autoría de Goya
Documented work
Titular
Instituto Chemin Neuf
Ficha: realización/revisión
07 Oct 2010 / 13 Jun 2023
Análisis artístico

Once again, the composition is centred on a large group of figures who are the main characters in the scene: in this case, Mary and Joseph are shown standing on a short staircase before a Hebrew priest, holding hands in the act of marriage. Mary is wearing a blue cloak and mauve tunic, while Joseph is dressed in a tunic of the same colour but with an ochre-coloured cloak. As the main figures in the scene, they are highlighted with more vivid colours and light, as is the woman who is depicted in a blue cloak and golden tunic who stands behind the Virgin, turning her face to talk to another woman in the middle ground.

The scene is completed by two women and two men who observe the events or talk amongst themselves, as well as two children on the left-hand side, one in the foreground with his back to us, who are playing on the staircase. The setting is an architectural space framed by some impressive red drapes gathered back at the top of the painting.

Further to the left we can see a semi-circular arch which opens the composition out onto a cloudy grey sky and a small group of sketched figures. On the right-hand side, Goya's original paintings were lost almost in their entirety: the group of men that complete the scene and the surrounding architecture of the ionic order that also allows us to see the sky in the background are the work of the Buffet brothers.

See Revelation to Saint Joachim and Saint Anne for a history of the complete set of works housed in this church.

Conservación

Restauradas por Carlos Barboza y Teresa Grasa entre 1978 y 1979.

Restaurada por el Gobierno de Aragón entre 2009 y 2011: se hizo un estudio del estado de conservación, limpieza, consolidación, eliminación de sales, análisis y estudios ambientales, eliminación de elementos nocivos para la película pictórica, saneamiento y restauración de grietas, restauración de marcos y dotación de una iluminación apropiada.

Bibliografía
  • VIÑAZA, Conde de la
    Goya, su tiempo, su vida, sus obras
    Bibliography']['number
    MadridTipografía de Manuel G. Hernández, Impresor de la Real Casa
    1887
    p. 462
  • GASSIER, Pierre y WILSON, Juliet
    Vie et ouvre de Francisco de Goya
    Bibliography']['number
    ParísOffice du livre
    1970
    pp. 39-41 (il.), cat. 42-48
  • GUDIOL RICART, José
    Bibliography']['number
    BarcelonaPolígrafa
    1970
    vol. I, pp. 241-242
  • GÁLLEGO, Julián
    Las pinturas de Goya en la Cartuja de Nuestra Señora de Aula-Dei
    Bibliography']['number
    ZaragozaMutua de Accidentes de Zaragoza
    1975
  • BETENCUR, Basilio
    Sobre los documentos conservados en la cartuja de Aula Dei
    Seminario de Arte Aragonés
    Bibliography']['number
    Zaragoza
    1980
    pp. 119-122
  • ANSÓN NAVARRO, Arturo
    Goya y Aragón. Familia, amistades y encargos artísticos
    col. Col. Mariano de Pano y Ruata
    Bibliography']['number
    ZaragozaCaja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón
    1995
    pp. 107-118 (il.)
  • TORRALBA SORIANO, Federico (coord.)
    Las pinturas murales de Goya en Aragón
    Bibliography']['number
    MadridGobierno de Aragón y Electa España
    1996
  • BORRÁS GUALIS, Gonzalo M.
    Las pinturas murales de Goya en la cartuja de Aula Dei
    Bibliography']['number
    Fundación Goya en Aragón y Turner
    2008
    vol. II, pp.123-137
  • BORRÁS GUALIS, Gonzalo M.
    Goya antes del viaje a Madrid (1746-1774)
    Bibliography']['number
    BarcelonaGalaxia Gutenberg/Círculo de Lectores y Fundación Amigos del Museo del Prado
    2010
    pp. 315-336
Ficha en SAAC

Los Sistemas Aumentativos y Alternativos de Comunicación (SAAC) son formas de expresión distintas al lenguaje hablado, que tienen como objetivo aumentar (aumentativos) y/o compensar (alternativos) las dificultades de comunicación y lenguaje de muchas personas con discapacidad. Más info: Arasaac

Enlaces externos
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.