Francisco de Goya

Epiphany (La epifanía)

Clasificación
Epiphany (La epifanía)
Datos Generales
Cronología
Ca. 1774
Ubicación
Church of the Monastery of Aula Dei, Zaragoza, Spain
Dimensiones
306 x 1.025 cm
Técnica y soporte
Oil on plaster
Reconocimiento de la autoría de Goya
Documented work
Titular
Instituto Chemin Neuf
Ficha: realización/revisión
07 Oct 2010 / 13 Jun 2023
Otros títulos:
The Adoration of the Magi (La adoración de los Reyes Magos)
Análisis artístico

Along with Circumcision of Christ (La circuncisión), this painting at 10 metres in length is one of the scenes that occupies the most space of the set. It is also located in one of the arms of the transept - in this case on the Evangelical side - and is painted on the three walls in the form of a triptych.

A good part of the original painting by Goya was lost from the left-hand panel and was repainted by the Buffet brothers.

In this case the Holy Family are not placed at the centre of the composition but on the right-hand side, while the central figure is Gaspar: bearded, crowned and wearing a vast white cloak, he stands out clearly against the background of blue-grey clouds and sky, the Star of Bethlehem shining over on the right. Behind Gaspar, a woman wearing a veil carries a box of offerings in her hands. At the feet of the king we can see the heads of two camels expressed in whitish hues.

Melchior is pictured on the right in the foreground, wearing a bright yellow cloak and kneeling before the Virgin to worship the Christ Child who she bears in her arms. These three figures and Saint Joseph, placed behind the King, are placed before the ruins of a classical style building with pilasters and columns. Behind Melchior, Balthazar stands watch in a red and gold tunic.

Apart from the figures painted by the Buffet brothers, the group on the left is populated by very poorly defined figures, almost mere sketches in the shadows, who contemplate the scene of the Epiphany with awe and reverence.

See Revelation to Saint Joachim and Saint Anne for a history of the complete set of works housed in this church.

 

Conservación

Restauradas por Carlos Barboza y Teresa Grasa entre 1978 y 1979.

Restaurada por el Gobierno de Aragón entre 2009 y 2011: se hizo un estudio del estado de conservación, limpieza, consolidación, eliminación de sales, análisis y estudios ambientales, eliminación de elementos nocivos para la película pictórica, saneamiento y restauración de grietas, restauración de marcos y dotación de una iluminación apropiada.

Bibliografía
  • VIÑAZA, Conde de la
    Goya, su tiempo, su vida, sus obras
    Bibliography']['number
    MadridTipografía de Manuel G. Hernández, Impresor de la Real Casa
    1887
    p. 462
  • GASSIER, Pierre y WILSON, Juliet
    Vie et ouvre de Francisco de Goya
    Bibliography']['number
    ParísOffice du livre
    1970
    pp. 39-41 (il.), cat. 42-48
  • GUDIOL RICART, José
    Bibliography']['number
    BarcelonaPolígrafa
    1970
    vol. I, pp. 241-242
  • GÁLLEGO, Julián
    Las pinturas de Goya en la Cartuja de Nuestra Señora de Aula-Dei
    Bibliography']['number
    ZaragozaMutua de Accidentes de Zaragoza
    1975
  • BETENCUR, Basilio
    Sobre los documentos conservados en la cartuja de Aula Dei
    Seminario de Arte Aragonés
    Bibliography']['number
    Zaragoza
    1980
    pp. 119-122
  • ANSÓN NAVARRO, Arturo
    Goya y Aragón. Familia, amistades y encargos artísticos
    col. Col. Mariano de Pano y Ruata
    Bibliography']['number
    ZaragozaCaja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón
    1995
    pp. 107-118 (il.)
  • TORRALBA SORIANO, Federico (coord.)
    Las pinturas murales de Goya en Aragón
    Bibliography']['number
    MadridGobierno de Aragón y Electa España
    1996
    pp. 39-47
  • BORRÁS GUALIS, Gonzalo M.
    Las pinturas murales de Goya en la cartuja de Aula Dei
    Bibliography']['number
    Fundación Goya en Aragón y Turner
    2008
    vol. II, pp.123-137
  • BORRÁS GUALIS, Gonzalo M.
    Goya antes del viaje a Madrid (1746-1774)
    Bibliography']['number
    BarcelonaGalaxia Gutenberg/Círculo de Lectores y Fundación Amigos del Museo del Prado
    2010
    pp. 315-336
Ficha en SAAC

Los Sistemas Aumentativos y Alternativos de Comunicación (SAAC) son formas de expresión distintas al lenguaje hablado, que tienen como objetivo aumentar (aumentativos) y/o compensar (alternativos) las dificultades de comunicación y lenguaje de muchas personas con discapacidad. Más info: Arasaac

Enlaces externos
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.