Francisco de Goya

Self-Portrait (Autorretrato)

Clasificación
Self-Portrait (Autorretrato)
Datos Generales
Cronología
Ca. 1773 - 1775
Ubicación
Museo Goya. Colección Ibercaja, Zaragoza, Spain
Dimensiones
59.6 x 44.6 cm
Técnica y soporte
Oil on canvas
Reconocimiento de la autoría de Goya
Undisputed work
Titular
Ibercaja Collection
Ficha: realización/revisión
14 Jan 2010 / 05 Sep 2022
Inventario
(1171)
Historia

At the beginning of the 20th century, this painting belonged to Mariano de Ena y Villalba and remained in Zaragoza until 1947, when it was sold to the Marquis of Zurgena (Madrid). It became the property of the Marchioness of La Solana in 1955 and later that of the Count and Countess of Elda, who sold it to Ibercaja in 1997.

Análisis artístico

This is the earliest known self-portrait by Goya. There exist a number of different hypotheses regarding the chronology of this work, with some writers considering it to be a wedding portrait.

Goya depicts himself in a bust portrait and in half profile, looking out at the viewer with an expressive and penetrating gaze. His broad face is selectively lit, showing his rosy cheeks and large head, with his dark head of hair falling loose over his shoulders and blending in with his dress coat and the dark, neutral background.

The portrait is very realistically executed, the pose and mood are pre-Romantic, and we can appreciate a conceptual similarity to the portrait work of Antón Rafael Mengs.

Several copies/replicas of this portrait are known to exist. One of these - mentioned by the Count of La Viñaza - was hung in the gallery of Queen María Cristina de Bourbon. Another, already documented by Carderera, belonged to Zaragoza's casino, from where it came into the possession of the painter Carlos de Haes and finally, after travelling to Paris, arrived at the Saint Louis Art Museum in Missouri (USA), where it is housed for years. Nowadays it is in a private collection.

Exposiciones
  • Francisco de Goya. IV Centenario de la capitalidad
    organized by Ayuntamiento de Madrid and Dirección General de Bellas Artes at the Casón del Buen Retiro
    Madrid
    1961
    consultant editor Valentín de Sambricio
  • Goya en las colecciones madrileñas
    Museo Nacional del Prado
    Madrid
    1983
    consultant editor Enrique Lafuente Ferrari. From April 19th to June 20th 1983
  • El Autorretrato en la pintura española. De Goya a Picasso (I parte)
    Fundación Cultural Mapfre
    Madrid
    1991
    consultant editor Wifredo Rincón. From September 26th 1991 to January 8th 1992
  • Realidad e imagen. Goya 1746 – 1828
    Museo de Zaragoza
    Zaragoza
    1996
    consultant editor Federico Torralba Soriano. From October 3th to December 1st 1996
  • Goya y Zaragoza (1746-1775). Sus raíces aragonesas
    Museo Goya. Colección Ibercaja
    Zaragoza
    2015
  • Zaragoza
    2017
  • Expérience Goya
    Lille
    2021
  • Madrid
    2017
  • Goya: The Portraits
    London
    2015
  • Goya: Order and disorder
    Museum of Fine Arts
    Boston
    2014
Bibliografía
  • ÁLVARO ZAMORA, Mª Isabel, et. al.
    Colección Ibercaja (Catálogo General),
    ZaragozaIbercaja
    2003
  • ANSÓN NAVARRO, Arturo
    Goya y su entorno
    Colección Ibercaja
    ZaragozaIbercaja
    2003
  • Conde De La Viñaza
    Goya, su tiempo, su vida, sus obras
    MadridTipografía de Manuel G. Hernández, Impresor de la Real Casa
    1887
    p. 254, núm. LXLIV
  • GASSIER, Pierre y WILSON, Juliet
    Vie et ouvre de Francisco de Goya
    ParísOffice du livre
    1970
    p. 82, cat. 26
  • vol. I, p. 240, cat. 36
  • GÁLLEGO, Julián
    Goya. Autorretratos de Goya
    ZaragozaCaja de Ahorros y Monte de Piedad de Zaragoza, Aragón y Rioja
    1990
    p. 22 y 23 (il.)
  • ANSÓN NAVARRO, Arturo
    Goya y Aragón. Familia, amistades y encargos artísticos
    col. Col. Mariano de Pano y Ruata
    ZaragozaCaja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón
    1995
    pp. 104 (il)-105.
  • TORRALBA SORIANO, Federico (comisario)
    Realidad e imagen. Goya 1746 – 1828
    MadridGobierno de Aragón y Electra
    1996
    pp. 52 y 53 (il.)
  • CALVO RUATA, José Ignacio, MENA MARQUÉS, Manuela B. et al. and ALBARRÁN MARTÍN, Virginia
    Goya y Zaragoza (1746-1775). Sus raíces aragonesas
    ZaragozaFundación Goya en Aragón, Ibercaja y Gobierno de Aragón
    2015
    pp. 158-159
  • MENA, Manuela B., MAURER, Gudrun and ALBARRÁN MARTÍN, Virginia
    BilbaoFundación bancaria “la Caixa” y Museo Nacional del Prado
    2018
    p.34
  • COTENTIN, Régis
    Expérience Goya (cat. expo)
    LilleRéunion des Musées Nationaux
    2021
    p.18
  • CALVO RUATA, José Ignacio, BORRÁS GUALIS, Gonzalo M. and MARTÍNEZ HERRANZ, Amparo
    ZaragozaGobierno de Aragón y Fundación Bancaria Ibercaja
    2017
    p. 248
  • BRAY, Xavier
    LondonNational Gallery Company
    2015
    pp. 32-33
  • ILCHMAN, Frederick y STEPANEK, Stephanie L. (comisarios)
    Goya: Order & Disorder
    BostonMuseum of Fine Arts Boston Publications
    2014
    pp.84-85
Ficha en SAAC

Los Sistemas Aumentativos y Alternativos de Comunicación (SAAC) son formas de expresión distintas al lenguaje hablado, que tienen como objetivo aumentar (aumentativos) y/o compensar (alternativos) las dificultades de comunicación y lenguaje de muchas personas con discapacidad. Más info: Arasaac

Enlaces externos
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.