Francisco de Goya

Datos Generales
Cronología
1786 - 1787
Ubicación
The Prado National Museum. Madrid, Madrid, Spain
Dimensiones
276 x 641 cm
Técnica y soporte
Oil on canvas
Reconocimiento de la autoría de Goya
Documented work
Titular
El Prado National Museum
Ficha: realización/revisión
08 Dec 2009 / 16 Jul 2015
Inventario
216 (P00794)
Historia

See The Flower Girls.

Análisis artístico

The tapestry of The Threshing Floor would have hung on the west wall of the room.

It was the largest painting that Goya was to paint in his lifetime, a scene composed of numerous figures each featuring an individual portrait, with its own expression. Goya painted the moment when the harvesters were resting, once again employing the pyramid composition learnt so well from Mengs. In this case his success in utilizing this shape is particularly worthy of note given the dimensions of the cartoon, which is long and narrow. In the background, the castle on the left serves as counterweight to the pile of wheat sheaves on the right hand-side, giving the scene a sense of stability and delimiting its space.

In this representation of summer, Goya distanced himself from the traditional iconography of the woman wearing a crown of wheat, and made the very original decision to instead depict country life and the moment of the harvest.

Exposiciones
  • Goya. 250 Aniversario
    Museo Nacional del Prado
    Madrid
    1996
    consultant editor Juan J. Luna. From March 29th to June 2nd 1996
Bibliografía
  • L'œuvre peint de Goya. 4 vols
    Xavier Desparmet Fitz-Gerald
    vol. I, p. 91, cat. 32
    1928-1950
  • Tapices de Goya
    Valentín de Sambricio
    pp. 141, 143, 249, cat. 41 y láms. 146-1
    1946
    Patrimonio Nacional
  • Vie et ouvre de Francisco de Goya
    Juliet Wilson and Pierre Gassier
    p. 97, cat. 263
    1970
    Office du livre
  • Goya, 1746 – 1828. Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, 4 vols.
    José Gudiol
    vol. I, pp. 268, 270, cat. 217
    1970
    Polígrafa
  • L’opera pittorica completa di Goya
    Rita de Angelis
    p. 101, cat. 197
    1974
    Rizzoli
  • Francisco de Goya, 4 vols.
    José Camón Aznar
    vol. II. p. 42 y p. 76 (il.)
    1980-1982
    Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja
  • Francisco de Goya, cartones y tapices
    José Manuel Arnáiz
    pp. 138, 147, 157, 287, cat. 45C; pp. 13
    1987
    Espasa Calpe
    Col. Espasa Arte
  • Goya, Saturno y melancolía. Consideraciones sobre el arte de Goya
    Folke Nordström
    pp. 49-55 y p. 53 (il.)
    1989
    La Balsa de la Medusa (Edición original: Estocolmo, Almqvis & Wiksell, 1962)
  • Francisco de Goya. Los cartones para tapices y los comienzos de su carrera en la corte de Madrid
    Janis A. Tomlinson
    pp. 214-216 y p. 215 (il.)
    1987
    Cátedra
    Col. Ensayos de Arte Cátedra
  • Goya. 250 Aniversario
    Juan J. (comisario) Luna
    p. 165 (il.)
    1996
    Museo del Prado
  • Salas del Palacio Real de El Pardo para las que se tejieron tapices sobre cartones de Francisco de Goya: identificación de las habitaciones y ajuste de las obras de Goya en los alzados de las paredes
    in HERRERO CARRETERO, Concha (curator, Tapices y cartones de Goya (catalogue of the exhibition organizated at the Palacio Real de Madrid, from may to june 1996)
    José Luis Sancho
    p. 165 (il.)
    1996
    Patrimonio Nacional, Goya 96, Lunwerg
  • Goya en Madrid. Cartones para tapices 1775-1794
    p. 263
    2014
    Museo Nacional del Prado
Enlaces externos
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.