Francisco de Goya

Regina Martyrum (sketch for the main section of the cupola)

Clasificación
Regina Martyrum (sketch for the main section of the cupola)
Datos Generales
Cronología
1780
Ubicación
Basilica of Our Lady of the Pillar, Zaragoza, Spain
Dimensiones
83.59 x 167.18 cm
Técnica y soporte
Oil on canvas
Reconocimiento de la autoría de Goya
Documented work
Titular
Metropolitan Chapter of Zaragoza
Ficha: realización/revisión
10 Oct 2010 / 14 Apr 2021
Historia

This sketch was presented along with the sketch corresponding with the other half of the cupola to the Building Committee of the Metropolitan Chapter of Zaragoza on 5 October 1780. See record Regina Martyrum.

Both were acquired by the Metropolitan Chapter of Zaragoza in 1805, together with another 12 sketches for various vaults and cupolas painted by the Bayeu brothers for in the Basilica. They were purchased for a sum of 660 libras jaquesas, 17 sueldos and 8 dineros in Madrid at the estate sale of Ángela Sulpice, the widow of Leonardo Chopinot who had acquired them some years before.

Análisis artístico

This is a sketch in the shape of a round arch inserted in a rectangular canvas that represents the main section of the cupola, which shows the Virgin as Queen of Martyrs accompanied by a part of the heavenly court. In general, there are few differences between this sketch and the definitive painting, excepting some variations in the poses, hairstyles, iconographic attributes and colour palette used for the figures' clothing.

It is a very lively piece, thanks to a technique derived from the work of Giaquinto that relies on quick, impasto brushstrokes and deft highlights.

Exposiciones
  • Exposición de bocetos para pinturas y esculturas (Siglos XVI-XIX)
    Sociedad Española de Amigos del Arte
    Madrid
    1949
  • Francisco de Goya y Lucientes, 1746-1828: restrospective
    Musée Jacquemart-André
    París
    1961
  • El arte europeo en la corte de España durante el siglo XVIII
    Galerie des Beaux-Arts
    Burdeos
    1979
    Exhibitied also at Grand Palais, París y Museo Nacional del Prado, Madrid
  • Goya
    La Lonja, Torreón Fortea y Museo Pablo Gargallo
    Zaragoza
    1992
    consultant editor Julián Gállego
  • Realidad e imagen. Goya 1746 – 1828
    Museo de Zaragoza
    Zaragoza
    1996
    consultant editor Federico Torralba Soriano. From October 3th to December 1st 1996
Bibliografía
  • GASSIER, Pierre y WILSON, Juliet
    Vie et ouvre de Francisco de Goya
    ParísOffice du livre
    1970
    p. 92, cat. 178
  • vol. I, p. 253, cat. 117
  • Eduardo, et al. Torra
    Regina Martirum Goya
    ZaragozaBanco Zaragozano
    1982
    p. 36
  • Julián Gállego and Tomás Domingo
    Los bocetos y las pinturas murales del Pilar
    col. Col. Mariano de Pano y Ruata
    ZaragozaCaja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón
    1987
    pp. 52, 131-144
  • ANSÓN NAVARRO, Arturo
    Goya y Aragón. Familia, amistades y encargos artísticos
    col. Col. Mariano de Pano y Ruata
    ZaragozaCaja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón
    1995
    pp. 127-141
  • Federico Torralba Soriano
    Las pinturas murales de Goya en Aragón
    MadridGobierno de Aragón y Electa España
    1996
    pp. 49-73
  • Federico (comisario) Torralba Soriano
    Realidad e imagen. Goya 1746 – 1828
    Madrid, Gobierno de Aragón y Electa
    1996
    cat. 16
  • José Manuel, et al. Cruz Valdolivos
    La cúpula Regina martyrum de la Basílica del Pilar
    col. Colección Monumentos Restaurados
    MadridFundación Caja Madrid
    2008
    pp. 108-109
Ficha en SAAC

Los Sistemas Aumentativos y Alternativos de Comunicación (SAAC) son formas de expresión distintas al lenguaje hablado, que tienen como objetivo aumentar (aumentativos) y/o compensar (alternativos) las dificultades de comunicación y lenguaje de muchas personas con discapacidad. Más info: Arasaac

Enlaces externos
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.