Francisco de Goya

Datos Generales
Cronología
Ca. 1776
Ubicación
Instituto Valencia de Don Juan Museum, Madrid, Spain
Dimensiones
199 x 279 mm
Técnica y soporte
Black pencil and clarion on bluish paper
Reconocimiento de la autoría de Goya
Documented work
Titular
Valencia de Don Juan Institute
Ficha: realización/revisión
17 Nov 2009 / 11 May 2021
Historia

This is a preparatory drawing for the tapestry cartoon The Picnic.

Análisis artístico

On the verso of this piece we find another preparatory drawing entitled Surrender of Seville which does not coincide with any known definitive Goya work, probably because it was never executed.

The majo or young man who we can see in the drawing is depicted using the same technique used in all the sketches Goya produced when preparing tapestry cartoons. Since he learned this technique from Francisco Bayeu, some of the studies show the clear influence of the painter's brother-in-law.

Tomlinson has observed that the artist employs very faint lines which even disappear in places, being replaced by spots of light. This dependence on light to depict contours is characteristic of the pictorial style of Goya's tapestry cartoons.

Exposiciones
  • Permanencia de la memoria, cartones para tapiz y dibujos de Goya
    Museo de Zaragoza
    Zaragoza
    1997
    organized by Gobierno de Aragón, Museo Nacional del Prado and Patrimonio Nacional, consultant editor Fernando Checa Cremades. From February 14th to April 6th 1997
Bibliografía
  • Valentín de Sambricio
    Tapices de Goya
    MadridPatrimonio Nacional
    1946
    pp. 91, 201, cat. 10ª y lám. 46
  • GASSIER, Pierre y WILSON, Juliet
    Vie et ouvre de Francisco de Goya
    ParísOffice du livre
    1970
    p. 85, cat. 71
  • vol. I, p. 245 y vol. II, p. 86 (il.)
  • ANGELIS, Rita de
    L’opera pittorica completa di Goya
    MilanRizzoli
    1974
    p. 94, cat. 68a
  • GASSIER, Pierre
    Dibujos de Goya, 2 vols
    BarcelonaNoguer
    1975
    p. 35, cat. 7
  • José Camón Aznar
    Francisco de Goya, 4 vols.
    ZaragozaCaja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja
    1980-1982
    vol. I, p. 82
  • BOZAL, Valeriano
    Imagen de Goya
    MadridLumen
    1983
    p. 64
  • José Manuel Arnáiz
    Francisco de Goya, cartones y tapices
    col. Col. Espasa Arte
    Espasa Calpe
    1987
    pp. 71, 248, cat. 13D-II
  • Janis A. Tomlinson
    Francisco de Goya. Los cartones para tapices y los comienzos de su carrera en la corte de Madrid
    col. Col. Ensayos de Arte Cátedra
    MadridCátedra
    1987
    pp. 56-58 y p. 56 (il.)
  • Goya. 250 Aniversario
    MadridMuseo del Prado
    1996
    p. 286
Enlaces externos
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.