Francisco de Goya

Miracle of Saint Anthony of Padua (Milagro de San Antonio de Padua) (sketch)

Clasificación
Miracle of Saint Anthony of Padua (Milagro de San Antonio de Padua) (sketch)
Datos Generales
Cronología
Ca. 1798
Ubicación
Private collection
Dimensiones
26 x 38 cm
Técnica y soporte
Oil on canvas
Reconocimiento de la autoría de Goya
Undisputed work
Titular
Private collection
Ficha: realización/revisión
13 Oct 2010 / 06 Aug 2015
Historia

This preparatory sketch belonged to the collection of the Countess of Villagonzalo, and now forms part of the Maria Luisa Maldonado collection in Madrid. This sketch and that of the Adoration of the Trinity (Adoración de la Trinidad) are the only sketches for the paintings of the Chapel of San Antonio de la Florida that are classed as undisputed works by Goya.

Análisis artístico

The sketch depicts the miracle that is the focus of the scene painted on the cupola of the Chapel of San Antonio de la Florida.

Saint Anthony is shown raising the murdered man from the dead. Also visible are the balustrade, the man with his arms raised, the cloth on the balustrade and the little boy who stands on it, among other notable features. Although the main characters are shown in this sketch, they are all modified in the final painting, with the figures on the right being better defined and less crowded. The composition was thereby improved in the definitive work. The scenery in the background was also simplified, as Goya removed the flying angels shown the sketch.

This is a very light sketch executed on a reddish ground. The predominant colours are greenish blue and yellow ochre, along with some darker and earthy tones and a greyish green hue.

Conservación

Cleaned in 1993.

Exposiciones
  • Goya 1900
    Ministerio de Instrucción Pública and Bellas Artes
    Madrid
    1900
    consultant editors Aureliano de Beruete, Alejandro Ferrant, Marqués de Pidal and Ricardo Velázquez. May 1900
  • Exposición de la obra grabada de Goya
    Sociedad Española de Amigos del Arte
    Madrid
    1928
    catalogue by Miguel Velasco Aguirre
  • Goya en las colecciones madrileñas
    Museo Nacional del Prado
    Madrid
    1983
    consultant editor Enrique Lafuente Ferrari. From April 19th to June 20th 1983
  • Goya (1746 – 1828)
    Galleria Internazionale d’Arte Moderna di Ca’Pesaro
    Venecia
    1989
    consultant editor Antonio Fortún Paesa. From May 7th to July 4th 1989
  • Goya
    La Lonja, Torreón Fortea y Museo Pablo Gargallo
    Zaragoza
    1992
    consultant editor Julián Gállego
  • Goya. El Capricho y la Invención. Cuadros de gabinete, bocetos y miniaturas
    Museo Nacional del Prado
    Madrid
    1993
    from November 18th 1993 to February 15th 1994. Exhibited also at the Royal Academy of Arts, London, March 18th to June 12th 1994 and The Art Institute of Chicago, Chicago, July 16th to October 16th 1994, consultant editors Manuela B. Mena Marqués and Juliet Wilson-Bareau
  • Goya: Order and disorder
    Museum of Fine Arts
    Boston
    2014
Bibliografía
  • Goya. Composiciones y figuras, t.II
    Aureliano de Beruete Y Moret
    pp.83-84
    t. II
    1917
    edición compendiada por Francisco Javier Sánchez Cantón: Madrid, Blass, 1928
  • Francisco de Goya
    Augusto L. Mayer
    p. 168, cat. 10
    1925
    Labor
  • Las pinturas del panteón de Goya
    Hans Rothe
    1944
    Editorial Orbis
  • L'œuvre peint de Goya. 4 vols
    Xavier Desparmet Fitz-Gerald
    pp. 132, cat. 88
    1928-1950
  • Les fresques de San Antonio de la Florida
    Ramón Stolz
    1955
    Skira
  • El boceto para la cúpula de San Antonio de la Florida
    Arte Español
    Enrique Lafuente Ferrari
    pp. 133-138
    XXIII
    1961
  • Vie et ouvre de Francisco de Goya
    Juliet Wilson and Pierre Gassier
    pp. 192, cat. 718
    1970
    Office du livre
  • Goya, 1746 – 1828. Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, 4 vols.
    José Gudiol
    vol. I, p. 301, cat. 380
    1970
    Polígrafa
  • La ermita de San Antonio de la Florida
    Rogelio Buendía
    p. 34 y41
    1992
    Ayuntamiento de Madrid
  • Goya. El capricho y la invención. Cuadros de gabinete, bocetos y miniaturas
    Manuela B. (comisaria) Mena Marqués and Juliet (comisaria) Wilson-Bareau
    pp. 232-237
    1993
    Museo del Prado
  • Las pinturas de San Antonio de la Florida de Goya
    Gonzalo M. Borrás Gualis and Juan Ruiz Pardo
    2006
    tf. Editores
  • San Antonio de la Florida y Goya. La restauración de los frescos
    José Manuel (coordinador) Pita Andrade
    2008
    Patrimonio Nacional, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando y Ayuntamiento de Madrid
Enlaces externos
Volver
Usamos cookies propias y de terceros para mejorar su navegación. Si continua navegando consideramos que acepta el uso de cookies.